„Nie ma innego dobra, tak powszechnego i tak ważnego dla nas wszystkich, jakim jest język ojczysty. Dlatego więc nasza szkoła postanowiła włączyć się w popularyzację i kultywowanie polszczyzny poprzez zorganizowanie dzisiejszego Festiwalu Języka Polskiego” – mówiła prowadząca imprezę Weronika Łyczykowska. W naszej szkole zorganizowane były konkursy językowe, literackie, poetyckie oraz Konkurs na Mistrza Ortografii. Festiwal stał się okazją do tego, aby nagrodzić laureatów i wyróżnionych uczniów dyplomami, nagrodami rzeczowymi oraz brawami publiczności.
Oprawa muzyczna imprezy była wyjątkowa, ponieważ wykorzystano w niej fragmenty polskich przebojów bez polskich znaków diakrytycznych, które powstały w ramach kampanii “Język polski jest ą-ę”.
Kampania ta odbywa się pod patronatem Rady Języka Polskiego.Prowadzące przypomniały uczniom, że o język polski trzeba dbać na co dzień, a nie tylko od święta. Nie jest to łatwe zadanie w dzisiejszych czasach, kiedy wokół słyszymy wyrazy wulgarne, posługujemy się skrótami, które sami sobie ustalamy. Szyfrujemy naszą mowę, która staje się niezrozumiała dla większości osób dorosłych. Stosujemy kolokwializmy, które później powodują „chaos językowy” w wypowiedziach pisemnych. Trudno nam je zastąpić wyrazem ogólnym. Młodzież posługuje się slangiem i z trudnością znajduje dziś wyrazy z języka ogólnego.
Aby uzmysłowić ten problem, uczniowie mieli okazję obejrzeć efekty projektu edukacyjnego, który realizowały dziewczęta z klasy I a. Przygotowały one scenkę sytuacyjną oraz prezentację multimedialną pt. „Czy język młodzieży jest zagrożeniem dla języka ojczystego?”. Wniosek był jednoznaczny: oczywiście, jest zagrożeniem, ale możemy tego uniknąć, więc przekazano uczniom rady, dotyczące posługiwania się naszym językiem. W trosce o kulturę języka ojczystego powinniśmy promować czystą polszczyznę i etykę mówienia. Zabawna scenka pokazała, jakim językiem mówi dziś młodzież, a jakim powinna się posługiwać. Slang użyty w scence słyszymy codziennie na korytarzach szkoły, na ulicy czy podwórku. Dziewczęta przedstawiły wyniki ankiety, przeprowadzonej wśród naszych uczniów. Nie są one zadowalające, ponieważ młodzież szyfruje swój język, nie mając wcale takiej świadomości, używa wulgaryzmów, nie uświadamiając sobie zagrożenia językowego.
Następnie grupa uczniów z klasy I a i II c zaprezentowała efekty swojego projektu – „Cudze chwalić, swoje znać”. Prezentacja multimedialna poruszyła bardzo ciekawe zagadnienia językowe, związane z naszą gwarą, ale także kulturowe ciekawostki, które powinny być chlubą naszego regionu – przepisy wielkopolskie, a także zwyczaje z naszych terenów. Przedstawiono efekty spotkania z podróżnikiem, fascynatem przyrody, panem Sławomirem Łapawą, a na fotografiach zobaczyliśmy jego unikatowe kolekcje. Grupa przygotowała również „słodki poczęstunek” – rogaliki.
Następnie przeprowadzono konkurencje międzyklasowe, które miały na celu ukazanie umiejętności posługiwania się związkami frazeologicznymi, słownikami językowymi, układanie wyrazów i dopisywanie tytułów do wybranego motywu wędrownego. Klasy radziły sobie tak dobrze, że trzeba było przeprowadzić dogrywkę. Zwyciężyła klasa III a, II m. – II d i III miejsce zajęła klasa III d. W konkursie na najładniejszą gazetkę na temat noblisty polskiego z dziedziny literatury: I miejsce zajęła kl. I a, II miejsce – III a i na trzecim klasa III d. Wszystkie klasy zostały nagrodzone.
Na zakończenie konferansjerka – Magda Pawlak dokonała podsumowania i powiedziała: „W naszym języku jest zaklęty świat naszych doznań i cały świat, który przeżywamy i oswajamy, żeby czuć się w nim dobrze , a przynajmniej bezpiecznie. Im lepiej znamy swój język ojczysty, różne jego odmiany, im więcej zawiłości językowych przestaje być dla nas tajemnicą, tym pełniej żyjemy i potrafimy wyrazić siebie”. Dobrze byłoby, aby gimnazjaliści zdali sobie sprawę z ważności swojego udziału w tworzeniu naszego języka i chcieli być dumnymi, świecącymi przykładem, użytkownikami języka ojczystego.