Festiwal był miejscem wymiany doświadczeń pomiędzy nauczycielami nauk przyrodniczych z całej Europy i Kanady, przede wszystkim w koncepcji prowadzenia lekcji oraz metod nauczania. Nauczyciele przedstawili nietuzinkowe pomysły edukacyjne oraz koncepcje prowadzenia lekcji. Wspólnie spróbowali odpowiedzieć na pytanie jak nauczać, aby lekcje były bardziej pasjonujące. Swoje pomysły zaprezentowali na specjalnie przygotowanych stoiskach, poprowadzili warsztaty i lekcje pokazowe, a także zaprezentowali, jak można nauki przyrodnicze pokazać na scenie. Polska delegacja liczy ponad 60 nauczycieli z całej Polski, którzy w 38 projektach przedstawili swoje osiągnięcia i pasje.
Impreza, która odbyła się już po raz ósmy, to dobry przykład polsko-niemieckiej współpracy. Patronat nad nią objęli prezydent RP Bronisław Komorowski i prezydent Niemiec Joachim Gauck. W organizację zaangażowane było także Polskie Towarzystwo Fizyczne z Poznania.
Science on Stage to dla nauczycieli wspaniała okazja, aby z kolegami z całej Europy oraz Kanady wymienić się metodami nauczania, podyskutować czy po prostu uczyć się od siebie - napisał w liście do organizatorów Przemysław Krzyżanowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Wśród polskiej delegacji byli nauczyciele Gimnazjum im. Jana Pawła II w Wieleniu: mgr Izabela Okrzesik-Frąckowiak i mgr Justyna Warzyńska z specjalnie przygotowanym stoiskiem: Idąc nauką Archimedesa – czyli jak nauka Archimedesa wpływa na życie codzienne. Projekt edukacyjny zajął II miejsce w Ogólnopolskim Konkursie „Interdyscyplinarny Edukacyjny Projekt Przyrodniczy” zorganizowany przez Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych (PSNPP) w sierpniu 2012 r. Projekt został również wyróżniony przez Polskie Komitet Organizacyjny Festiwalu „Science on Stage 2013”, prof. dr hab. Wojciech Nawrocika, i zakwalifikowało na Europejski Festiwal „Science on Stage”.
Główne cele festiwalu to:
- rozwijanie europejskiej współpracy nauczycieli przedmiotów przyrodniczych;
- popularyzowanie doświadczeń dydaktycznych uzyskanych w różnych krajach i podczas poprzednich festiwali europejskich „Science on Stage”;
- spowodowanie większego zainteresowania uczniów naukami przyrodniczymi i w ten sposób przyczynienie się do pogłębienia wiedzy i kompetencji uczniów w zakresie tych nauk.
Idąc nauką Archimedesa, czyli jak nauka Archimedesa wpływa na życie codzienne – to projekt edukacyjny w którym uczniowie zostali podzieleni na trzy grupy zadaniowe:
I. Czasy, w jakich żył i kim był Archimedes?
II. Zbadanie siły wyporu i sprawdzenie słuszności prawa Archimedesa.
III. Praktyczne zastosowanie odkryć Archimedesa
Zadaniem grupy I, było zebranie danych z Internetu i książek na temat epoki w jakiej żył Archimedes oraz kim był i w jaki sposób wyznaczył liczbę oraz metodę wyznaczenia promienia Ziemi. Uczniowie przygotowali prezentację o Archimedesie i czasach w jakich żył.
Zadaniem grupy II było sprawdzenie słuszności odkrycia prawa o sile wyporu, w tym celu zapoznali się z prawem Archimedesa. Dowiedzieli się jak doszło do odkrycia prawa o sile wyporu, wyjaśniali metodę Archimedesa, wykonali pomiary objętości i zbadali czy kształt ciała ma wpływ na jego objętość. Zapoznali się z definicją gęstości i pomiaru gęstości wody oraz dokonali analizy wyników doświadczeń i obserwacji. Przedstawili wyniki pomiarów w formie prezentacji i zdjęć. Zaplanowali pomiary i obserwacje oraz przygotowali materiały i przyrządy pomiarowe. Dokonali pomiaru siły wyporu, wyznaczyli gęstość wody i ciężar wypartej cieczy. Wyniki doświadczeń i wnioski, przedstawili w formie prezentacji multimedialnej.
Zadaniem grupy III było praktyczne zastosowanie odkryć Archimedesa. Uczniowie dowiedzieli się co to jest dźwignia dwustronna i jak można ją wykorzystać w życiu. Poznali sposoby wykorzystania dźwigni przez Archimedesa podczas II wojny Punickiej. Zaplanowali pomiary i wykonali doświadczenie, które wyjaśniało warunek równowagi dźwigni. Zapoznali się z innymi maszynami prostymi stosowanymi przez Archimedesa, czyli jak działa bloczek i równia pochyła, jak działa śruba Archimedesa i jak Archimedes wykorzystał „Promień śmierci”. Uczniowie wykonali również prototypy maszyn prostych, przypominające maszyny Archimedesa.
Rezultaty projektu uczniowie przedstawili podczas Festiwalu Nauki w szkole, prezentując prezentacje multimedialne, plakaty, pokaz doświadczeń, scenkę „o Archimedesie, koronie i okrzyku „Eureka”, i „Co ma wspólnego Archimedes z kotletami mielonymi.
Źródło: Izabela Okrzesik-Frąckowiak | Justyna Warzyńska