Temat drogi wojewódzkiej nr 123 wciąż żywy

29.08.2015

Obejrzyj galerię (Liczba zdjęć: 6)

 

W dniu 26 sierpnia br. odbyło się kolejne spotkanie z Wicemarszałkiem Województwa Wielkopolskiego Wojciechem Jankowiakiem, poświęcone konieczności przebudowy drogi wojewódzkiej nr 123 na odcinku Huta Szklana – Przesieki.

REKLAMA

Przypomnijmy – wspomniana droga nr 123 nie spełnia podstawowych wymagań technicznych i stanowi ogromne niebezpieczeństwo dla jej użytkowników. Zarząd Powiatu Czarnkowsko-Trzcianeckiego wraz z samorządowcami gminnymi od roku 2004 zabiegają o rozpoczęcie przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego na odcinku Huta Szklana - Przesieki. Powiat w latach 2004 – 2007 zapoczątkował proces przebudowy dróg w tym rejonie, realizując inwestycję, której celem była przebudowa drogi powiatowej Gieczynek – Wieleń na odcinku 8,79 km. Inwestycja ta współfinansowana była ze środków Unii Europejskiej. Jednak aby stworzyć dogodne warunki komunikacyjne i bezpośredni dostęp do drogi krajowej nr 22, niezbędny jest remont odcinka podlegającego pod województwo wielkopolskie. Stwierdzenie, iż droga ta uchodzi za „okno na świat” powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego w kierunku północnym jest w pełni uzasadnione, ponieważ zgodnie z planami miała ona stanowić alternatywną trasę, skracającą czas przejazdu z Poznania na północ kraju. Przebudowa odcinka Huta Szklana – Przesieki pierwotnie ujęta była w planach inwestycyjnych przewidzianych do realizacji ze środków Unii Europejskiej w perspektywie finansowej 2007-2013. Do realizacji jednak nie doszło, dlatego konieczne było podjęcie działań, aby do tematu inwestycji wrócić.

Z inicjatywy Starosty Czarnkowsko-Trzcianeckiego Tadeusza Teterusa podczas kwietniowego spotkania z Wicemarszałkiem Wojciechem Jankowiakiem, przy okazji omawiania innych tematów, poruszona została kwestia wspomnianej drogi nr 123. Stało się to zaczątkiem do dalszych rozmów. Starania Starosty poparł Przewodniczący Samorządu Województwa Wielkopolskiego Krzysztof Paszyk oraz radni województwa wielkopolskiego: Zofia Szalczyk i Mikołaj Grzyb. Sprawa z początkiem roku była także przedmiotem debaty Konwentu Starostów Północnej Wielkopolski, co zaowocowało wystosowaniem listu do Marszałka Województwa Wielkopolskiego.

Temat ponownie został wywołany w czerwcu br. W rozmowach oprócz Starosty Czarnkowsko-Trzcianeckiego oraz Przewodniczącego SWW uczestniczyli także samorządowcy z Krzyża Wlkp.: Burmistrz Zygmunt Jasiewicz, Przewodnicząca Rady Miejskiej Elżbieta Thomas oraz Wiceprzewodniczący Robert Kozłowski, który złożył na ręce Pana Paszyka pismo, skierowane również do Marszałka, informujące o planowanej blokadzie drogi krajowej nr 22 w Przesiekach. Jak uzasadniono „(…) Blokada będzie zorganizowana w związku z brakiem reakcji na składane pisma i protesty od kilku lat związane z naprawą drogi Nr 123 Huta Szklana - Przesieki, która łączy się z drogą krajową Nr 22. Droga Nr 123 jest potrzebna do rozwoju gminy oraz znajdujących się zakładów pracy na terenie gminy Krzyż Wlkp.”.

W związku z narastającym zaniepokojeniem co do pomyślnego rozwoju wydarzeń, a także niepewności planów Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w kwestii poprawy stanu drogi wojewódzkiej nr 123 Huta Szklana - Przesieki, w dniu 26 sierpnia 2015 r. w Starostwie Powiatowym w Czarnkowie zorganizowano kolejne spotkanie z Wicemarszałkiem Wojciechem Jankowiakiem, które w całości poświęcone zostało ww. zagadnieniu. Do udziału w nim zaproszono między innymi: Przewodniczącego Samorządu Województwa Wielkopolskiego, burmistrzów: Krzyża Wielkopolskiego i Wielenia, przewodniczących i wiceprzewodniczących rad miejskich tychże miast oraz przedstawicieli Komitetu Protestacyjnego. Podczas spotkania ze strony Pana Wojciecha Jankowiaka padła oficjalna deklaracja, iż droga nr 123 to dla Zarządu Województwa Wielkopolskiego jest priorytetem. Wicemarszałek poinformował, iż zostało zlecone wykonanie dokumentacji technicznej na pierwszy odcinek tej drogi (odcinek do Kuźnicy Żelichowskiej). Natomiast na wykonanie dokumentacji dotyczącej drugiego odcinka ogłoszono przetarg, który lada dzień zostanie rozstrzygnięty. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, całość dokumentacji będzie gotowa w drugiej połowie 2016 r., a wówczas samorząd województwa będzie miał możliwość ubiegania się o środki unijne na realizację inwestycji, których uzyskanie w najbliższym rozdaniu pozwoliłoby na rozpoczęcie robót w 2017 r. Wstępnie szacowany koszt inwestycji to kwota 30-32 mln zł.

Źródło: czarnkowsko-trzcianecki.pl / Natalia Rozalewicz | foto: czarnkowsko-trzcianecki.pl

Przeczytaj także:

© 2012 - 2021 PCT24.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Logotyp PCT24.pl jest znakiem powiązanym z Portalem PCT24.pl oraz jego wydawcą ROZWOJOWI.com, którego jest własnością. Może być wykorzystywany w celach zgodnych z przeznaczeniem i za zgodą wydawcy.
Użytkowanie portalu oznacza zgodę na jego Regulamin oraz Politykę Prywatności.

Używamy plików cookie, żeby ułatwić Ci korzystanie z portalu. Dowiedz się więcej o celu ich używania w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie Portalu.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki